KOMUNIKASI DAN PENYIARAN DALAM ISLAM (DUA 6022)
BAB 2 : KONSEP PENYIARAN
- Khairol Azman Bin Zakariya 02DAD15f1042
- Muhamad Ikram Ziyad Bin Kamarul Arifin 02DAD15f1018
- Muhammad Zahir Bin Zulkifli 02DAD15f1029
- Muhammad Mustaqim Iqmal Bin Shamsui 02DAD15f1056
- Muhammad Nuramin Bin Kanan 02DAD15f1020
- Nurasidiq Bin Supangat 02DAD15f1022
2.0
Pengenalan
Penyiaran di Malaysia bermula sekitar
tahun 1930-an, iaitu melalui kemunculan Radio Amatur Kuala Lumpur menerusi
udara yang berlangsung selama tiga kali seminggu dan setiap kali berlangsung
dua jam. Menurut sejarah awal bidang penyiaran ini, falsafah awal penyiaran di
Malaysia adalah berasaskan falsafah pemikiran British. Pengaruh mereka amat
kuat dengan perlantikan Pengarah Penyiaran yang terdiri daripada warga British,
iaitu David Lyttle. Selepas empat tahun, barulah jawatan tersebut digantikan
dengan anak tempatan, iaitu Dol Ramli.
Pada peringkat awal penyiaran di
Malaysia, rancangan agama hanya diberi ruang masa penyiran yang kecil
berbanding dengan rancangan kategori hiburan. Data daripada Jabatan Penyiaran
Malaysia menyatakan bahawa rancangan agama pertama kali disiarkan oleh radio
pada pertengahan tahun 1950-an hingga 1960-an. Walaupun begitu, pada tahun
1957, terdapat arahan daripada kerajaan supaya siaran azan disiarkan oleh Radio
Malaysia. Begitu juga, siaran bacaan al-Quran diperdengarkan pada permulaan dan
penutup rancangan.
Siaran rancangan agama lebih aktif di
sekitar hujung tahun 1960-an apabila Bahagian Melayu dipertanggungjawabkan
untuk menerbitkan rancangan-rancangan agama. Beberapa orang orang penyiar yang
mempunyai latar belakang pendidikan agama mula dilantik sebagai penerbit.
Walaupun pada peringkat awal, perlantikan mereka tidaklah khusus sebagai
penerbit rancangan agama.
Namun begitu, pada sekitar tahun 1971,
banyak tuntutan dan desakan daripada masyarakat Islam yang menghendaki
rancangan agama yang lebih banyak disiarkan melalui radio dan televisyen.
Program agama di televisyen pula hanya disiarkan selama 30 minit seminggu
sehingga tahun 1973 disebabkan oleh masalah aspek teknikal yang lebih sukar
berbanding dengan radio. Setelah menyedari kelemahan tersebut, Radio Televisyen
Malaysia (RTM) mula mewujudkan Unit Agama dan Dakwah yang selaras dengan
penstrukturan semula unit-unit lain.
2.1 Garis panduan penyiaran
Garis panduan penyiaran adalah merupakan satu
perkara penting bagi melindungi kepentingan orang awam, Negara dan kerajaan
daripada anasir-anasir yang boleh mengancam perpaduan dan pertumbuhan Negara
yang disebarkan oleh media penyiaran. Tujuan garis panduan ini adalah untuk
memastikan semua bentuk penyiaran melalui radio dan televisyen di malaysia
memenuhi dasar-dasar dan inspirasi Negara kea rah mencapai wawasan 2020.
Garis panduan ini
ditujukan kepada mereka yang terliat dalam penerbitan dan penyiaran apa jua
bahan siaran di radio dan televisyen. Semua stesen radio dan televisyen yang
dilesenkan di bawah Akta Penyiaran 1988 (Pindaan 1996), mesti menggunakan garis
panduan ini. Antara garis panduan yang mesti dipatuhi oleh setiap stesen penyiaran
adalah dari segi bahan-bahan siaran sama ada ia merupakan bahan yang boleh
disiarkan atau sebaliknya.
Antara bahan siaran
yang harus mematuhi garis panduan tersebut ialah siaran berita dan siaran
hiburan. Ciri-ciri siaran berita yang boleh disiarkan adalah bahan tersebut
mestilah menyokong wawasan Negara, menghormati sensitivity atau kepekaan
rakyat, dan memaparkan keindahan dan kemajuan Negara. Manakala , ciri-ciri
siaran berita yang tidak boleh disiarkan adalah bahan yang boleh mencemarkan
nama baik seseorang individu, menjejaskan imej malaysia dan memperkecilkan
Negara yang ada hubungan baik denganya serta menimbulkan sentiment kesukuan,
keagamaan, asal keturunan dan antara golongan.
Seterusnya,
ciri-ciri siaan hiburan yang boleh disiarkan adalah lagu-lagu yang sesuai
dengan cita rasa majoriti masyarakat malaysia dan mencerminkan keperibadian
bangsa dan nilai-nilai murni. Serta muzik, nyanyian, seni lakon dan seni tari
yang membina watak dan peribadi manusia yang sihat, berbudi bahasa, cergas dan
maju. Manakala, siaran hiburan yang tidak boleh disiarkan adalah, tarian-tarian
tidak sopan dan bertentangan dengan seni tari malaysia. Seni kata yang menghina
agama, bangsa dan yang menyinggung peribadi sesorang juga tidak boleh
disiarkan.
Terdapat juga garis panduan
yang telah ditetapkan oleh kementerian dalam siaran hiburan. Antaranya, dari
aspek perihal artis, iaitu rambut artis lelaki tidak boleh panjang, rambut
mesti disikat dengan rapid an didandan dengan kemas. Dari segi pakaian pula,
pakaian artis lelaki mestilah lengkap, kemas dan sopan, seluar yang tidak
terlalu ketat dan tidak boleh memakai subang pada bahagian telinga dan hidung.
Bagi artis perempuan pula, pakaian mereka mestilah tidak mendedahkan sebahagian
besar dada dan perut, skirt mestilah lengkap, kemas dan sopan.
Dari aspek tata
kelakuan pula,artis tersebut mestilah tidak membuat pengucapan yang
menggalakkan kea rah kemungkaran atau menyentuh sensitiviti agama atau kaum
melalui lirik lagu, skrip komedi atau drama. Dan mereka juga tidak terikat atau
melibatkan diri dengan apa-apa perkara atau perlakuan yang boleh dianggap
sebagai keruntuhan akhlak atau antisosial. Manakala, penerbit dan pengarah
pula, sekiranya penerbit dan pengarah yang terlibat dengan perbuatan yang tidak
bermoral, mereka akan didakwa dan disabitkan kesalahan dan dijatuhkan hukuman.
PENGERTIAN
PENYIARAN DAN PENYIARAN ISLAM
PENYIARAN
Berdasarkan kamus
dewan (2007), penyiaran didefinasikan sebagai aktiviti mengadun atau
memancarkan rancangan radio dan televisyen kepada khalayak di sekitar kawasan
yang dapat diliputi oleh alat penerima siaran dengan menggunakan system analog,
satelit atau kabel. Dari segi bahasa (etimologi), penyiaran bererti proses,
cara dan perbuatan menyiarkan. Dari segi istilah (terminologi) pula, penyiaran
bermaksud proses komunikasi yang disampaikan kepada audiens, iaitu suatu proses
pengiriman maklumat daripada seseorang kepada masyarakat melalui proses
pemancaran elektromagnetik atau gelombang yang lebih tinggi (J.B Wahyudi,
1996).
Penyiaran islam
ialah suatu aktiviti yang dipancarkan kepada khalayak berasaskan nilai-nilai
keagamaan dan terjamin kebenarannya serta membawa keselamatan dalam kehidupan
dunia dan kehidupan akhirat. Menurut ramli abd.rahim (1993), penyiaran azan
menandakan waktu solat TV1 dan segmen doa TV3 tidak cukup untuk memberi
gambaran bahawa persembahan televisyen kita sudah islamik. Begitu juga,
kebanyakan masyarakat berpendapat bahawa penyiaran islam hanya mampu kepada
program berbentuk ceramah, forum atau soal jawab agama sahaja dan sesetengah
orang pula beranggapan bahawa penyiaran islam tidak wujud.
Menurut pandangan
Abdullah nasih `ulwan dan eric A. winkel yang mengatakan banyak program
televisyen menyebarkan kemungkaran seperti pemaparan adegan-adegan lucah dan
ganas dan perkara ini bertentangan dengan maqasid al-syariah yang menegah
perkara berikut, menurut zulkiplie abd. Ghani (2003) pula, mengatakan salah
satu cara yang membolehkan amerika syarikat mengembangkan dominasi ekonomi
mereka dengan mengimport program penyiaran yang khususnya dari negar-negara
barat.
Konsep
penyiaran islam
Konsep penyiaran
islam yang asas adalah bergantung kepada tasawurkemanusiaan yang dilihat dari
perspektif islam, iaitu hubungan tiga segi antara Allah STW, manusia dan
masyarakat (Islamic triangular relationship) (Ibrahim Abu Nab, 1984).
Melalui hubungan
dengan Allah, manusia berkomunikasi dengan Allah secara vertical untuk memenuhi
asas penciptaan. Dan semua kerja hendaklah sehingga menghasilkan output
penyiaran yang dianggap ibadah sekiranya ikhlas kerana Allah. Seterusnya,
hubungan dengan manusia. Manusia telah dilengkapkan keupayaan mendegar,
melihat, kognitif dan boleh membezakan antara baik dengan buruk. Penyiaran ini
dianggap sebagai jalan bagi mengenali Allah. Dan akhir sekali, hubungan dengan
masyarakat. Akhlak merupakan prinsip asas dalam merancang fungsi penyiaran. Oleh
itu, objektif tertinggi penyiaran islam adalah memperoleh keseimbangan
spiritual dan fizikal masyarakat.
Zulkiplie Abd.
Ghani, 2009, mengatakan bahawa penubuhan media penyiaran yang berkonsepkan
islam dilihat sebagai satu perubahan yang mengikut peredaran masa dan sesuai
dengan masa kini. Media penyiaran islam dilihat semakin mendapat perhatian dan
mencetuskan fonomena positif dalam kalangan masyarakat. Penubuhan media
penyiaran yang berkonsepkan islam merupakan sebuah platform baharu untuk
mengembangkan dan menyampaikan dakwah kepada masyarakat. Dan seterusnya
membantu untuk memberi kefahaman mengenai islam yang mendalam mengenai islam
yang mendalam dan mudah melalui bentuk audiovasiul kepada audiens.
AKTA
PENYIARAN
Akta penyiaran
mengandungi peruntukan mengenai kawalan perkhidmatan penyiaran dan bagi perkara
yang berkaitan denganya. Terdapat lima bahagian berasingan di bawah akta
penyiaran 1988 ini. Kuasa yang diwujudkan di bawah akta penyiaran 1988 adalah
mutlak dan dikawal oleh menteri penerangan. Tujuan akta ini diwujudkan adalah
untuk memastikan TV3 atau mana-mana institusi penyiaran yang mungkin akan wujud
pada masa akan datang tidak dapat mengeakkan daripada kawalan kerajaan.
Pada tahun 1996,akta
ini telah dipinda dan dinamakan akta penyiaran (pindaan) 1996. Namun pada tahun
1996 juga telah wujud rancangan multimedia suoer corridor (MSC). Maka, akta ini
telah dimansuhkan dan diganti dengan akta baharu, iaitu akta komunikasi dan
multimedia 1998. Akta komunikasi dan multimedia 1998 (akta 588) ini mengandungi
segala pindaan hingga 1 januari 2006. Akta ini mengandungi 11 bahagian dengan
282 seksyen.
Peraturan
1991
Peraturan
penyiaran (lessen penerima siaran
televisyen dan pihak yang terlibat dalam siaran televisyen dan radio) 1991
(peeraturan 5) mengandungi empat bahagian . peraturan ini dibuat bertujuan
untuk memastikan setiap pemilik stesen penyiaran atau media cetak perlu
mempunyai lessen. Pemberian lessen ini bukan shaja merupakan sesuatu bentuk
galakan kepada penggunaan media dan teknologi komunikasi, bahkan merupakan
salah satu langkah penemokrasian maklumat di Negara ini di bawah kebebasan
asasi fikiran.
Peraturan peyiaran
(lessen penerima siaran televisyen &
pihak yang terlibat dalam siaran televisyen dan radio) 1991 (peraturan 5)
adalah seperti berikut . bahagian pertama , peraturan ini dikenali sebagai
peraturan penyiaran 1991 (lessen penerima siaran televisyen & pihak yang
terlibat dalam siaran televisyen dan radio) berkuat kuasa pada 1 julai 1991.
Bahagian kedua pula,
menekankan bahawa pemengang lessen tidak dibenarkan memindahkan atau melupuskan
sebarang lesen yang dikeluarkan. Dan pihak berkuasa perlesenan mempunyai kuasa
untuk memeriksa lesen apabila perlu pada masa yang sesuai. Seterusnya, bahagian
ketiga, mengatakan bahawa lesen yang dikeluarkan adalah untuk tujuan kegunaan
satu atau lebih siaran televisyen oleh pemengang lesen, ahli keluarganya dan
pekerja domestik yang tinggal bersama-sama dengan pemengang lesen tersebut.
Bagi siaran televisyen yang terdapat didalam
kenderaan bermotor, pesawat udara atau kenderaan air, satu lesen yang
berlainan diwajibkan. Dan akhir sekali, bahagian keempat, mengatakan bahawa
lesen tersebut hendaklah dalam bahasa melayu dan mempunyai butir-butir seperti
nama, kad pengenalan dan alamat pembeli, pemilik atau penyewa dan sebagainya
yang diperlukan oleh pihak berkuasa perlesenan dari semasa ke semasa.
KOD
ETIKA PENYIARAN ISLAM
Kod etika penyiaran
merupakan garis panduan kepada penyiar media penyiaran sama ada penerbit,
pengarah, pembekal rancangan, pengiklanan, juruhebah, wartawan, artis, petugas
atau sesiapa sahaja yang melibatkan diri dalam penyiaran.
Kod etika penyiaran
ini dirangka untuk melindungi kepentingan orang awam, Negara dan kerajaan
daripada anasir yang boleh mengancam perpaduan dan pertubuhan Negara yang
disebarkan melalui media penyiaran. Setiap bentuk persembahan penerbitan
rancangan yang disiarkan melalui saluran radio dan televisyen mana-mana media
penyiaran di malaysia, sama ada terbitan dalaman atau dibekalkan oleh pihak
luar, wajib mematuhi undang-undang Negara, peraturan-peraturan dan nilai-nilai
yang sedia ditetapkan.
Satu rangka kod
kandungan telah digubal untuk mempertingkatkan karya dan kretiviti di samping
memelihara aspek nilai-nilai keagamaan, sosiobudaya berbilang kaum dan peka
terhadap senstiviti di malaysia seperti, melarang kandungan yang tidak sopan
seperti bahan yang menyinggung, sombong dan bertentangan dengan perlakuan yang
diterima pakai oleh masyarakat setempat. Contohnya, dari segi pakaian,
kelakuan, percakapan, bunyi, simbol dan grafik.
Selain kod kandungan
untuk memelihara nilai-nilai keagamaan, sosiobudaya dan senstiviti, kod
perlindungan kanak-kanak juga digubal untuk menjaga perlindungan kanak-kanak.
Antara yang digubal adalah berkaitan dengan bahasa yang digunakan harus
memberikan teladan dan kesan yang baik kepada kanak-kanak. Penggunaan bahasa
kesat, bahasa pasar, bahasa lucah dan bahasa yang memberikan konotosi
interpretasi yang negative perlu dielakkan. Dan rancangan kanak-kanak mestilah
didefinikan sebagai rancangan untuk mengisi keperluan, difahami dan dihargai
kanak-kanak.
Akhir sekali,
penggunaan bahasa yang merupakan satu perkara penting yang perlu difahami dan
dipatuhi oleh media penyiaran. Antara perkara yang perlu dipatuhi ialah, bahasa
tersebut perlulah berpandukan garis panduan dewan bahasa dan pustaka. Dan
seboleh-bolehnya menggunakan bahasa melayu standard.
KOD
ETIKA PENGIKLANAN
Kod iklan ini hanya
diguna pakai terhadap iklan-iklan komersial yang disiarkan di stesen radio atau
TV sahaja. Kod ini telah berkuat kuasa mulai 1 oktober 1998. Adalah menjadi
kewajipan pemengang lesen penyiaran menentukan bahawa iklan yang disiarkannya
mematuhi kod ini dan arahan yang diberikan oleh menteri dari semasa ke semasa.
Di dalam kod etika
pengiklanan, terdapat tafsiran bagi sesetengah perkataan yang hendaklah
digunakan secara tersurat dan tersirat. Kod ini hendaklah terpakai bagi semua
urusan pengiklanan media elektronik di stesen radio dan TV.
Definisi lain
pengiklanan, adalah iklan meliputi sebarang bentuk komunikasi dan institusi
yang bertujuan mempromosi jualan barangan atau perkhidmatan tanpa mengambil
kira bentuk media yang digunakan. Dalam iklan, kesopanan merupakan perkara
penting untuk memastikan iklan tersebut tidak mengandungi apa-apa penyampaian
secara oral atau visual yang bercanggah atau menghina kesopanan yang lazim
dipraktikkan oleh masyarakat malaysia. Iklan yang disiarkan mestilah jujur,
benar dan betul. Setiap iklan yang disiarkan juga perlulah menjaga privasi
seperti tidak boleh menggambarkan atau merujuk, dalam cara mana sekalipun, hak
peribadi atau hak awam mana-mana orang melainkan setelah mendapat kebenaran.
Iklan tersebut juga hendaklah tidak mengandungi apa-apa yang mungkin
mendatangkan atau menyokong perbuatan kekerasan, jenayah, penyalahgunaan undang-undang
atau tingkah laku antisosial. Dan akhir sekali, iklan tersebut mestilah
menghormati kemuliaan manusia dalam segala bentuk dan ungkapan.
2.2 BENTUK-BENTUK PENYIARAN
Media
penyiaran memainkan peranan penting dalam menyampaikan maklumat.
Terdapat
2 jenis penyiaran:
1.televisyen
2.radio
·
Dua medium ini menjadi alat utama
pihak kerajaan untuk menyampaikan mesej-mesej pembangunan.
·
selain itu,menjadi alat hiburan dan
pendidikan melalui program tv untuk masyarakat.
·
terdapat juga media penyiaran yang
bermatlamat untuk penyebaran ilmu islam seperti TV ALHijrah dan lain-lain.
·
ini juga selari dengan konsep
al-thabat ( tetap ) dan murumah ( fleksibel )
OBJEKTIF RANCANGAN
AGAMA DI TELEVISYEN DAN RADIO
o
menguatkan akidah umat islam
o
memupuk semangat perpaduan
o
memupuk nilai kerohanian yang murni
o
menekankan konsep ad-din atau the way
of life
2.2.1 MEDIA MASSA
Dari
segi bahasa alat atau perantara komunikasi seperti radio,televisyen dan
akhbar.Dalam bahasa arab ialah al-ilam berasal dari perkataan a’lam yang
bermaksud alat penerangan.Dalam bahasa inggeris disebut sebagai Mass
Communication yang bermaksud saluran penyampaian kepada masyarakat.
LERNER (1986) beliau mengaitkan
manusia yang moden dengan pendedahan kepada media dan bependapat bahawa pembangunan
sesebuah Negara tercapai apabila masyarakat menjadi giat dalam politik dan
ekonomi Negara.
SCHRAMM (1976) dan
ROGERS (1978) mereka menyatakan bahawa pembangunan berlaku apabila masyarakat
menrima perubahan.
Roger memberikan
peranan ‘magic’ kepada keupayaan media massa dalam pembangunan melalui formula
‘magic multiplier’
2.2.2
Media Cetak
Alat atau saluran
komunikasi yang serupa bahan cetakan atau terbitan objek fizikal.selain itu,ia
juga menyampaikan pesan-pesan dengan menggunakan kertas atau kain.
DENNIS MCQUIL (1987)
media cetak mengandungi maklumat berkait rapat dengan masyarakat.ini
kerana,untuk mengembangkan budaya,seni,simbol,norma-norma dan gaya hidup.
JENIS-JENIS
MEDIA CETAK
v BUKU
v MAJALAH
v RISALAH
v SURAT
KHABAR
Sejarah awal buku bermula
apabila terhasilnya buku kuno.terhasilnya buku ini kerana mereka tidak mampu
menghafal segala cerita.nyanyian,doa ataupun syair.buku kuno terhasil daripada
daun papyrus
Gambar
2.1.1 Daun Papyrus
Mesir merupakan
bangsa pertama yang menggunakan tulisan hierogrif yang ditulis pada batu-batu
dan kertas papyrus pada sekitar 2400 s.m. selain mesir bangsa romawi juga
memakai kertas papyrus.
Gambar
2.1.2 Tulisan Hieroglif
MAJALAH
Majalah adalah
kumpulan berita,cerita dan sebagainya.majalah juga dalam bentuk lebaran folio
dan kuarto.selain itu,majalah juga dijilid seperti buku tetapi diterbitkan
berkala seperti seminggu dua minggu
sekali dan sebulan sekali.
JOHN MERRILL dan
RALPH LOWENSTEIN majalah boleh dikategorikan kepada 2 iaitu:
2.2
Jenis majalah
KEMUNCULAN MAJALAH
|
|
Review
ENGLAND
|
Gabungan
majalah dengan akhbar
|
Tatler ENGLAND
|
Majalah
mengandungi artikel berkaitan sastera
|
General
magazine AMERIKA SYARIKAT
|
Disarankan
kepada golongan elit seperti orang yang pandai
|
Hisrorial
chronicle AMERIKA SYARIKAT
|
Disarankan
kepada golongan elit seperti orang yang pandai
|
Khizanah
al-Ulum
|
Umum
|
Al-Imam
|
Umum
|
RISALAH
Bermaksud karangan
yang ringkas mengenai sesuatu perkara dan juga bahan-bahan edaran atau
siaran.risalah akan dihasilkan melalui tiga kombinasi seperti
tipografi,ilutrasi dan reka letak.kombinasi ini adalah untuk menarik minat
pembaca dan risalah juga perlu ringkas dan tepat.
2.3
Contoh Risalah
SURAT
KHABAR
Bermaksud kertas
yang dicetak dan menyiarkan berita dan lain-lain.surat khabar merupakan
terbitan berkala seperti harian,mingguan dan bulanan.
Akhbar pertama
publick occurrences (1960) diterbitkan di boston new letter.akhbar ini
dimusnahkan kerana tidak mendapat kebenaran dari pihak pemerintah.
(1971) surat akhbar
tidak lagi disekat di amerika syarikat dan berperanan sebagai media.
MALAYSIA abad ke-19
akhbar merupakan media menyedarkan kesedaran kebangsaan kepada masyarakat
melayu untuk bersatu.
Jenis-jenis akhbar
untuk kaum muda dan kaum tua
a)
al-imam
b)
neracha
c)
pengasuh
d)
suara benar
akhbar mempunyai 2
jenis iaitu:
1.
tabloid
2.
broadsheet
kini kebanyakkan
akhbar telah beralih kepada tabloid seperti berita harian dan new straits times
(NST) ini kerana untuk mudah dibaca dan menarik.
2.3 Surat
Khabar
MEDIA ELEKTRONIK
Merupakan
alat saluran komunikasi yang menggunakan elektronik moden seperti radio dan
televisyen.
MALAYSIA
(1930) melalui radio amatur kuala lumpur menerusi udara.
(1937)
kerajaan colonial british menubuhkan british Malayan broadcasting corporation
di singapura
Perang
dunia kedua (1941-1945) berlaku jepun melarang semua orang mempunyai radio
semasa itu kerana tidak mahu pihak british memberi maklumat.
TAHUN
|
SEJARAH
|
1946
|
Tanpa wayar
|
1963
|
Siaran
hitam putih rtm1
|
1969
|
Siaran hitam putih rtm2
|
1970
|
Stesen
satelit bumi di kuantan sedia menyambungan siaran kepada sabah dan Sarawak
dan luar Negara
|
1973
|
Teknologi moden barat banyaj
memberi siaran berwarna
|
1978-1983
|
Tv
berwarna
|
1984
|
Tv swasta pertama tv3
|
1989
|
Pelancaran
stesen radio swasta-suara johor
|
1994
|
Pelancaran metrovision,time highway
radio
|
1998
|
Ntv7
sebagai saluran terestrial.
|
2.4 kronologi media awal elektronik di
malaysia
JENIS-JENIS MEDIA ELEKTRONIK
Televisyen
Berasal
dari bahasa greek iaitu tele (jauh) bahasa latin visio ( penglihatan ).philo
farnworth menggunakan sebuah tabung vakum untuk menangkap gambar dan
mempamerkan secara elektronik di layar.
Radio
Sebuah
alat menyampaikan maklumat melalui gelombang electromagnet.james clerk Maxwell
mempunyai teori gelombang electromagnet dan digelar sebagai bapa radio.
Internet
Adalah
rangkaian computer antarabangsa yang boleh digunakan seluruh dunia.internet
bermula pada ogos 1962 dicipta oleh j.c.r licklider dan berkonsepkan galactic
network.ini membolehkan manusia mengakses data dan program di mana-man sahaja.
Telefon
Berasal
dari bahasa yunani tele (jauh) dan phone ( suara ) dan merupakan alat
komunikasi yang menggunakan pemancar.pada 1849 telefon di perkenalkan oleh
Antonio meucci di Havana.
MALAYSIA
bermula di perak pada tahun 1876 melalui telegraf.1891 perkhidmatan telefon
telah mula diperkenalkan.1895 terdapat 21 buah telefon di kuala lumpur
2.3
Peranan Penyiaran Islam
Penyiaran dianggap
sebagai jalan untuk mengenali Allah SWT dengan lebih dekat. Oleh sebab itu, apabila
dilaksanakan dengan ihklas kerana Allah semua kerja yang berkaitan dengan
penyiaran dikira satu ibadah. Sistem “public service” menjadi model penyiaran
yang lebih hampir kepada perspektif Islam kerana memenuhi kehendak islam.
Sistem ini memberikan keutamaan dalam menjaga kepentingan masyarakat berbanding
dengan kepentingan pemerintah yang hanya cenderung kepada politik dan ekonomi.
Unsur komersial yang
menjadikan keuntungan sebagai keutamaan siaran sesebuah program dan berorientasikan
pasaran merupakan unsur yang tidak terkandung dalam Islam. Namun, kebanyakan
media penyiaran hari ini menjadikan hasil komersial untuk menjana pendapatan
dan keuntungan pada mereka untuk memperoleh dana melalui iklan. Sedangkan
konsep ini bertentangan dengan akhlak dan pandangan islam kerana Islam
mementingkan keperluan masyarakat daripada kepentingan peribadi untuk syarikat
pengiklanan mereka sendiri.
Disebabkan itu,
model penyiaran Islam perlulah menerapkan input kod etika penyiaran berlandaskan
ajaran Islam dalam mengawal semua bentuk operasi. Terdapat dua media penyiaran
yang memainkan peranan penting dalam menyampaikan maklumat kepada masyarakat di
Malaysia, iaitu talevisyen dan radio menjadi saluran utama untuk badan kerajaan
menyampaikan mesej-mesej pembangunan.
Antara peranan utama
medium penyiaran islam di Malaysia adalah :-
a)
Penyiaran Islam berperanan sebagai
pendidik (muaddib) kepada masyarakat
agar melaksanakan segala perintah yang datang daripada Allah SWT dan menjauhi
segala larangannya. Tugas mereka sebagai medium penyiaran dakwah haruslah
berlandaskan syariat dan ajaran Islam yang syumul.
b)
Penyiaran Islam berperanan sebagai
agen informasi (musaddid), iaitu menjadi
penghalang dan menangkis maklumat yang sering disalahtafsirkan oleh pihak
orientalis barat yang sekian lama menjadi musuh utama Islam dari pelbagai sudut
antaranya penyiaran dakwah. Disebabkan itu, tugas penyiaran Islam adalah
sebagai agen informasi dalam menyampaikan maklumat yang benar tentang Islam dan
bertanggungjawab untuk meningkatkan kefahaman masyarakat Islam tentang
Islam.
c)
Penyiaran Islam berperanan sebagai
pembaharu (mujaddid), iaitu penyebar
fahaman pembaharuan akan pemahaman dan pengajaran amalan Islam.
d)
Penyiaran Islam berperanan sebagai
penyatu (muwahhid) yang mampu menjadi
jambatan yang akan menyatupadukan seluruh umat Islam terutamanya di Malaysia.
e)
Penyiaran Islam berperanan sebagai
pejuang (mujahid), iaitu berjuang dan
membela Islam. Melalui penyiaran dan bidang media lain, pengamal bidang
penyiaran dan media yang lain seharusnya bekerja kerasuntuk membetuk pendapat
umum yang mendorong tertegaknyanilai-nilai Islam.
2.3.1 Konsep Amar Makruf Nahi Mungkar
“Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak
yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (menyebarkan Islam), dan menyuruh
melakukan perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah. Dan
mereka yang bersifat demikian adalah orang-orang yang Berjaya”.
“Dan
hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru (berdakwah) kepada
kebajikan (menyebarkan Islam), dan menyuruh melakukan perkara yang baik, serta
melarang daripada segala yang salah. Dan mereka yang bersifat demikian adalah
orang-orang yang Berjaya”.
Konsep
Amar makruf nahi mungkar dalam
penyiaran Islam banyak membantu manusia dalam perkara-perkara kebaika dan
kemaslahatan. Revolusi falsafah penyiaran Islam di Malaysia terus berkembang
pesat dengan kemunculan saluran-saluran TV yang berkonsepkan islamik. Dengan
majoriti penonton beragama Islam, beberapa penerbit rangcangan pihak autoriti
telah menguna pakai genre reality televisyen ini menjadi medium dakwah Islam
sebagai satu program yang popular.
Gabungan
hiburan dan dakwah, program-program berkonsepkan seperti ‘Imam Muda’, ‘Pencetus
Umah’, ‘Dai’, ‘Al-kuliah’ ‘Tanyalah Ustaz’ ‘Forum Perdana Islam’ dan ‘Ustazah
Pilihan’ yang disiarkan di media prima Astro oasis, Rtm, Tv9, Tv-Alhijrah dan
Tv3 menjadi pilihan popular penonton pelbagai peringkat usia dengan
mengaplikasikan genre dan format program reality sebagai hiburan baharu dalam
menyampaikan dakwah.
Program
realiti yang diterapkan dengan asas pemikiran dan kaedah dakwah yang beul mampu
mendidik di samping memberikan hiburan kepada penonton selari dengan arus
permodenan dunia penyiaran masa kini. Sistem TV ALHijrah merupakan stesen
televisyen yang sesuai untuk menerapkan konsep Amar
makruf nahi mungkar kerana stesen TV
ALhijrah sentiasa menyiarkan program-program berteraskan Islam selain di selang
selikan dengan berita semasa. Oleh sebab itu, akhlak menajdi asas dalam
merancang fungsi penyiaran yang akan melahirkan produk akhir hasil penyiaran
yang berpandukan kepada doktrin Amar
makruf nahi mungkar . Dengan berpandukan prinsip ini, produk penyiaran akan
menghasilkan keselamatan dan kesejahteraan kepada masyarakat dan bukan
sebaliknya. Dengan kata lain, objektif tertinggi penyiaran Islam ialah
memperoleh keseimbangan spiritual dan fizikal masyarakat.
2.3.2 Nilai-Nilai Murni dalam
Penyiaran Islam
Dalam
penyiaran Islam, cabaran yang sering dihadapi oleh umat Islam ialah tanggapan
negatif yang sering dilemparkan kepada agama Islam dan umat Islam seluruhnya
sering dikaitkan dengan keganasan da kekejaman. Degan adanya stesen TV islamik
pertama di Malaysia, iaitu TV ALHijrah yang berfungsi untuk memupuk akhlak,
moral, dan nilai-nilai yang mulia bagi membentuk peribadi Muslim yang unggul.
Stesen televisyen ini merupakan platform untuk menerangkan dengan jelas
mengenai Islam serta menerapkan unsur-unsur dakwah, nasihat, mendidik dan
berhikmah menerusi kandungan rancangan televisyen yang disisarkan.
Menurut
Sabri (2009), dalam usaha membentuk falsafah media menurut Islam, segala
perancangan perlu mengikut garis panduan yang telah ditetapkan oleh al-Quran
dan al-Sunah. Antaranya media itu sendiri perlu berpaksikan kepada paradigma
Tauhid, iaitu media atau kandungan yang dihasilkan tidak lari daripada ajaran
Tauhid dan sekaligus menambah ketahuan kepada Allah SWT. Oleh yang demikian,
pemyiaran Islam yang berdasarkan wahyu perlu digubal dan dicadangkan agar
selari dengan Perlembagaan Persekutuan yang mengisytiharkan bahawa Islam ialah agama
rasmi Negara ini. Oleh itu, nilai-nilai budaya juga perlu mengikut hokum dan
peraturan yang ditetapkan oleh agama Islam.
Penubuhan
TV ALHijrah sebenarnya telah mengangkat falsafah penyiaran berdasarkan ajaran
agama Islam dan nilai-nilai universal selagi tidak bertentangan dengan al-Quran
dan al-Sunah Nabi Muhammad SAW. Media merupakan satu medium yang boleh membawa
dan mengajak seseorang kepada kebaikan serta menghindar kemungkaran. Maka,
siaran-siaran yang membawa kepada kebaikan, faedah dan manfaat seperti yang
dituntut agama perlu diperbanyakkan.
2.3.3 TANGGUNGJAWAB SOSIAL
Manusia tidak
terlepas daripada melakukan kesalahan, kesilapan, mahupun kecuaian. Dengan itu,
telah menjadi tanggungjawab sosial bagi semua lapisan masyarakat untuk saling
nasihat-menasihati antara satu dengan yang lain demi menjaga kebaikan dan
kemaslahatan bersama. Dengan sikap saling menjaga kemaslahatan dalam masyarakat
menunjukkan kewujudan hubung kait antara iman dengan penyalahgunaan media
penyiaran. Kewajipan sesama insan untuk saling tegur-menegur dan mengingatkan
ke arah kebaikan dan meninggalkan kejahatan. Sebagaimana firman Allah SWT yang
bermaksud:
"Hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang
menyeru kepada kebaikan menyeru kepada
yang makruf dan mencegah dari yang mungkar, mereka itulah orang-orang yang
beruntung”. (Surah Ali ‘Imran 3:104)
2.3.4 MAKLUMAT YANG TEPAT
Penerimaan sesuatu
maklumat yang disiarkan oleh stesen-stesen televisyen perlu ditapis dan dikenal
pasti setiap kesahihan dan sumbernya untuk mengelakkan berlakunya berita palsu
yang diterima. Rancangan televisyen yang disiarkan juga perlu berorientasikan
ilmu dan bertujuan untuk mendidik. Setiap maklumat yang diterima dan akan
disampaikan perlulah disaring dan dikenal pasti tujuannya serta mengetahui akan
kesahihan dan sumbernya bagi mengelakkan berlaku kepalsuan maklumat yang
disampaikan.
2.3.5 PELBAGAI DAN VARIASI
Kini, di Malaysia
sudah terdapat media penyiaran yang berkonsepkan semata-mata untuk penyebaran
Islam seperti TV Alhijrah, Astro Oasis, IKIM f.m. dan SALAM f.m. Melalui
media-media penyiaran ini dengan kepelbagaian rancangan yang berkonsepkan
dakwah dapat membantu masyarakat memahami Islam dengan lebih mendalam dan
mudah. TV Alhijrah yang kini sudah mencapai 5 tahun penyiarannya merupakan
saluran televisyen digital Islam pertama di Malaysia yang bertujuan
merealisasikan pengendalian sebuah stesen siaran percuma seluruh negara dan
menerbitkan pelbagai variasi rancangan televisyen melalui media yang
berdasarkan ajaran agama Islam dan kandungan yang bernilai universal.
Kepelbagaian yang disiarkan berdasarkan aspek genre kandungan program TV
Alhijrah adalah untuk kanak-kanak, remaja, wanita dan untuk tontonan keluarga
2.4 Penyiaran Islam sebagai
Medium Dakwah
Penubuhan
media penyiaran yang berkonsepkan Islam ini dilihat sebagai satu medium untuk
mengembangkan dan menyampaikan dakwah kepada masyarakat. Siaran bagi rancangan
televisyen yang berkonsepkan dakwah ini akan dapat membantu memberikan
kefahaman mengenai Islam dengan lebih mendalam dan mudah melalui bentuk
audiovisual kepada audiens. Oleh itu, program-program keislaman di televisyen
yang berbentuk dokumentari dan bual bicara memberikan peluang kepada para
penonton untuk berinteraksi secara langsung dengan ahli panel yang diundangkan
dan menganalisis inti pati yang disampaikan dengan lebih mudah dan
rancangan-rancangan dakwah ini telah semakin mendapat hati penonton dan meraih
rating yang tertinggi.
Media
penyiaran Islam seperti TV Alhijrah yang beroperasi pada tahun 2009 merupakan inovasi
baharu dalam penyiaran Islam. Penubuhan stesen TV ini telah mencetuskan
fenomena baharu dalam dunia penyiaran dengan pendekatan falsafah penyiaran yang
berorientasikan Islam dan kandungan TV program yang telah disusun dan disiarkan
untuk tontonan masyarakat. Konteks tajdid ataupun “renewal” dalam media
penyiaran yang dibawa oleh stesen TV ini sekali gus mengangkat imej positif
Islam ke seluruh pelosok dunia. Walaupun stesen TV ini masih baharu, namun
konsep Islam yang diperkenalkan jelas memberikan perubahan besar dalam dunia
penyiaran. Penubuhan media penyiaran yang berkonsepkan keislaman ini dianggap
selari dengan peredaran masa dan sesuai pada alaf ke-21 ini.
2.4.1 Pengertian Dakwah
Menurut
Kamus Dewan (2005), dakwah kegiatan menyeru dan meyakinkan orang lain supaya
menerima sesuatu kepercayaan. Menurut kesepakatan para ahli dakwah, pengertian
dakwah terbahagi kepada dua bahagian, iaitu pengertian secara etimologi
(bahasa) dan pengertian secara terminologi (istilah). Antara pengertian dakwah
yang biasa kita fahami ialah meminta tolong, beribadat, memandu, menjemput,
mengajak, memanggil, menyeru dan melaung. Perkataan ‘dakwah’ berasal daripada
Bahasa Arab, iaitu “da’a-yad’u” yang bermaksud memanggil, mengajak atau
menyeru. Menurut Kamus al-Munjid (2008) dakwah secara etimologi, perkataan
dakwah bermaksud panggilan, seruan, doa, ajakan, undangan dan propaganda.
Pengertian
dakwah menurut terminologi telah didefinisikan oleh beberapa orang sarjana
Islam dan ahli dakwah seperti dalam jadual 2.8.
Jadual
2.8 Pengertian dakwah mengikut Sarjana Islam
Sarjana/
Tokoh Islam
|
Definisi Dakwah
|
Muhammad al-Ghazali
|
Dakwah sebagai
satu program (barnamij) yang lengkap, dengan kesemua peringkatnya mengandungi
semua ilmu pengetahuan yang menjadi satu keperluan kepada manusia bagi
menjelaskan tujuan dan matlamat hidup serta bagi menyingkap panduan jalan
yang menjadi petunjuk kepada mereka.
|
Yusof al-Qaradawi
|
Dakwah
ialah usaha membawa orang lain kepada agama Islam supaya mengikut petunjuk
agama ini, melaksanakan segala ketetapan di muka bumi ini, melepaskan diri
dari segala kongkongan yang bukan dari Allah (taghut) yang terpaksa dipatuhi,
memberi hak kepada orang lain yang ditentukan hak oleh Allah, menyeru kepada
kebaikan dan mencegah kemungkaran dan
berjihad ke jalan-Nya.
|
Adam Abdullah al-Auri
|
Dakwah ialah
memalingkan pandangan dan pemikiran manusia kepada pandangan dan pemikiran
yang berdasarkan akidah kerana dakwah merupakan satu seruan bagi
menyelamatkan manusia daripada kesesatan yang hampir-hampjr mereka terjerumus
ke dalamnya.
|
Abu al-Majd al-Sayyid
Nawfal
|
Dakwah
bermaksud usaha golongan yang mempunyai kemampuan memberi nasihat dan tunjuk
ajar kepada sasaran untuk membawa mereka kepada Islam dan menjauhkan mereka
daripada kepercayaan selain kepada Allah dengan cara-cara tertentu.
|
Ra’uf Shalabi
|
Dakwah ialah
gerakan membawa atau mengubah masyarakat daripada keadaan kekufuran kepada
keadaan keimanan, daripada keadaan kegelapan kepada cahaya dan keadaan sempit
kepada lapang, di dunia dan di akhirat.
|
Hamzah Ya’qub
|
Dakwah
ialah mengajak umat manusia dengan hikmah kebijaksanaan untuk mengikuti
petunjuk Allah dan Rasul-Nya.
|
Toha Yahya Omar
|
Dakwah ialah
mengajak manusia dengan cara bijaksana kepada jalan yang sesuai dengan
perintah Allah untuk kemaslahatan dan
kebahagiaan mereka di dunia dan akhirat.
|
Fuad Amsyari
|
Dakwah
ialah membuka kebenaran Islam ke sekitar kita dengan motif utama
menyelamatkan manusia dan lingkungan daripada kerosakan.
|
Berdasarkan
pengertian dakwah yang telah dijelaskan oleh beberapa orang sarjana dan tokoh
Islam tersebut, dapat disimpulkan bahawa, definisi dakwah ialah satu usaha
seseorang atau berkumpulan untuk menyeru manusia dengan menggunakan beberapa
pendekatan tertentu bagi membawa manusia kepada keredaan Allah SWT.
Sebenarnya,
berdakwah bukanlah sesuatu perkara yang sukar kerana nasihat merupakan satu
bentuk dakwah. Perkongsian ilmu dengan orang lain dapat mengajak mereka
bersama-sama melakukan sesuatu perkara yang baik. Hal tersebut juga merupakan
satu kebajikan kepada umat Islam (ilmu yang baik). Seruan dakwah ini disebut di
dalam al-Quran dalam surah al-Nahl yang bermaksud:
(Surah
al-Nahl 16:125)
2.4.2 Kaedah Dakwah
Dakwah
Rasulullah SAW bermula dengan menyeru kepada isteri-isterinya, keluarga dan
sahabat-sahabat Baginda hingga kepada raja-raja yang berkuasa pada masa tersebut.
Antara raja-raja yang mendapat surat atau risalah daripada Rasulullah SAW ialah
Kaisar Heraklius dari Byzantium, Mukaukis dari Mesir, Kisra dari Persia (Iran)
dan Raja Najasyi dari Habasyah (Ethiopia).
Terdapat
beberapa kaedah dakwah yang selalu digunakan dalam menyampaikan dakwah kepada
manusia seperti:
a) Dakwah Faradhiyah
a) Dakwah Faradhiyah
(i)
Kaedah dakwah yang dilakukan oleh seseorang kepada individu atau kepada
beberapa orang dalam jumlah yang kecil dan terhad.
(ii)
Contoh: Menegur atau menasihati rakan sekerja.
b)
Dakwah Ammah
(i)Dakwah
ini disampaikan oleh seseorang secara lisan untuk disampaikan kepada orang
ramai. Contohnya, menyampaikan dakwah secara khutbah (pidato).
c)
Dakwah Bil-Lisan
(i)
Kaedah dakwah yang disampaikan kepada orang ramai melalui lisan. Contohnya,
ceramah, dialog, khutbah dan sebagainya.
d)
Dakwah Bil-Haal
(i)
Juga dikenali sebagai dakwah bil-Qudwah merupakan dakwah yang disampaikan
kepada manusia melalui sikap, perbuatan atau tauladan. Dakwah melalui perbuatan
ialah dakwah yang paling banyak mempengaruhi manusia. Contohnya, solat pada
awal waktu, membantu kegiatan dakwah.
e)
Dakwah Bil-Tadwin
(i)
Atau dikenali dengan nama dakwah bil-Qalam / bil-Kitabah dengan menggunakan
kaedah melalui tulisan. Contohnya, menulis di surat khabar, majalah, internet,
buletin atau buku.
Selain
kaedah di atas, terdapat tiga kaedah dakwah yang digunakan sebagaimana yang
disebut di dalam al-Quran dalam surah al-Nahl ayat 125 yang bermaksud:
“Serulah
ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmah dan pengajaran yang baik dan
berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih
baik; sesungguhnya Tuhanmu hanyalah Dia yang lebih mengetahui akan orang yang
sesat dari jalan-Nya dan hanyalah Dia yang lebih mengetahui akan orang yang
mendapat hidayah.”
(Surah al-Nahl 16:125)
Tedapat
tiga kaedah dakwah, iaitu al-Hikmah, al-maw’izahah dan al-mujadalah.
1.
Kaedah al-Hikmah
a)
Dalam Surah al-Nahl, ayat 125; Allah berfirman dengan memerintahkan Rasul-Nya
agar menyeru umat manusia dengan penuh berhikmah. Ibnu Jarir juga mengatakan
bahawa apa yang diturunkan kepada beliau berupa al-Quran dan Sunnah serta
pengajaran yang baik yang di dalamnya terkandung larangan dan berbagai-bagai
peristiwa agar mereka berwaspada terhadap seksaan Allah SWT.
b)
Perkataan al-hikmah disebut sebanyak 20 kali dalam al-Quran, iaitu dalam 19
ayat pada 12 surah. Dari segi Bahasa, hikmah membawa maksud kebijaksanaan,
pendapat yang bagus, ilmu, pengetahuan, kenabian, keadilan pepatah dan juga
membawa maksud al-Quran al-Karim.
c)
Maksud al-hikmah yang terkandung dalam al-Quran mengandungi tiga pengertian.
Pertama, al-hikmah membawa maksud “penelitian terhadap sesuatu perkara secara
mendalam dengan menggunakan akal dan pemikiran”. Kedua, al-hikmah yang membawa
maksud “memahami rahsia-rahsia hokum dan maksud-maksudnya”. Ketiga, al-hikmah
bererti “kenabian atau nubuwwah”.
d)
Al-hikmah dalam ayat “id’u ila sabili rabbika bil-hikmah” menurut al-Maraghi
ialah perkataan yang jelas yang disertakan dengan dalil sehingga dapat
menjelaskan kebenaran dan menghilangkan keraguan. Muhammad Abduh pula
mendefinisikan al-hikmah sebagai ilmu yang sahih yang mampu membangkitkan
kemahuan untuk melakukan sesuatu perbuatan yang memberikan manfaat dan
mengetahui rahsia serta faedah setiap sesuatu.
2.
Kaedah al-Maw’izah al-Hasanah
a)
Kaedah ini merupakan kaedah kedua yang terkandung dalam surah al-Nahl. Maw’izah
berasal daripada perkataan “wa’iza” yang membawa maksud nasihat. Maw’izah juga
membawa maksud menasihati dan mengingatkan akibat terhadap sesuatu perbuatan,
menyuruh untuk mentaati dan memberikan peringatan supaya sentiasa taat kepada
perintah Allah dan Rasul-Nya. Maw’izat ialah nasihat yang mempunyai ciri-ciri
khusu kerana mengandungi al-haq (kebenaran) dan bersepadu antara akidah dan
akhlak serta mempunyai nilai-nilai universal.
b)
Maw’izah disifatkan dengan hasanah kerana nasihat ada yang baik dan ada yang
buruk.
c)
Kaedah dakwah ini merupakan cara berdakwah yang mudah dan tidak menyusahkan
dalam menyeru manusia untuk mendekatkan diri kepada Allah SWT.
3.
Kaedah al-Mujadalah
a)
Perkataan al-Mujadalah berasal daripada perkataan “Jadala” yang membawa maksud
perbincangan atau perdebatan. Perkataan “Jadala” diulang sebanyak 29 kali di
dalam al-Quran. Perbincangan yang dimaksudkan mempunyai tiga perkara penting
iaitu menyembunyikan kebenaran, mempunyai ilmu dan kepentingan, peribadi di
dunia. Namun dalam kaedah ini, menitikberatkan dakwah secara ilmu kerana perbincangan
disertai dengan ilmu akan melahirkan pemikiran yang tinggi dan keilmuan yang
cukup.
2.4.3 Etika Dakwah
Etika
mempunyai pelbagai definisi. Contoh definisi daripada H.Hamzah, etika ialah
ilmu yang menyelidiki mana yang baik dan buruk dengan memperhatikan amal
perbuatan manusia sejauh yang dapat diketahui oleh akal.
Dapat
disimpulkan bahawa etika pada dasarnya adalah satu cabang ilmu falsafah yang
membuat penyelidikan tentang moral dan tingkah laku manusia dari segi tindakan
baik dan buruk yang seharusnya diketahui dan sepatutnya diamalkan dalam
kehidupan sama ada dari sudut individu, masyarakat dan negara.
Dakwah
dari segi Bahasa bererti mengajak atau menyeru. Dakwah menurut istilah ialah
mengajak manusia supaya sentiasa membuat ibadah dan mengabdikan diri kepada
Allah SWT.
Dakwah
al-Quran dan hadis telah diterangkan tentang etika dakwah bagi sebagaimana
etika dakwah yang telah dilakukan oleh Rasulullah SAW dan para sahabat dalam
menyampaikan dakwah kepada umat manusia ketika itu.Antara etika dakwah yang
diterangkan ialah:
"Dan
hendaklah takut kepada Allah orang-orang yang seandainya meninggalkan
dibelakang mereka anak-anak yang lemah, yang mereka khawatir terhadap
(kesejahteraan) mereka. Oleh sebab itu hendaklah mereka bertakwa kepada Allah
dan hendaklah mereka mengucapkan Qaulan Sadida perkataan yang benar "(QS.
An-Nisa 9).
Al-Qasyani
berkata bahawa Sadad dalam dalam perbincangan bermakna berkata dengan kejujuran
dan dengan kebenaran dari situlah terletak unsur segala kebahagiaan, dan
pangkal dari segala kesempurnaan; kerana yang demikian itu berasal dari
kemurnian hati.dalam lisanul A'rab Ibnu Manzur berkata bahawa kata sadied yang
dihubungkan dengan qaul (perkataan) mengandung arti sebagai sasaran.
Dari
beberapa pengertian yang telah dikemukakan diatas, dapatlah dikatakan bahawa
yang dihubungkan dengan kegiatan penyampaian mesej dakwah adalah model dari
pendekatan bahasa dakwah yang bernuansa persuasif. Moh. Natsir dalam Fiqhud
dakwahnya mengatakan bahawa, Qaulan Sadida adalah perkataan lurus (tidak
berbeli-belit), kata yang benar, keluar dari hati yang suci bersih, dan
diucapkan dengan cara demikian rupa, sehingga tepat mengenai sasaran yang
dituju yakni sehingga panggilan boleh sampai mengetuk pintu akal dan hati mereka
yang di hadapi.
Dari
segi bahan, komunikasi Islam harus memaklumkan atau menyampaikan kebenaran,
fakta, perkara yang benar sahaja, jujur, tidak berbohong, juga tidak merekayasa
atau memanipulasi fakta. Dari segi redaksi, komunikasi Islam harus menggunakan
kata-kata yang baik dan benar, baku, sesuai kadiah bahasa yang berlaku. Dari
segi redaksi, komunikasi Islam harus menggunakan kata-kata yang baik dan benar,
baku, sesuai kadiah bahasa yang berlaku.
2. Qaulan Baligha (Perkataan
Yang Membekas Pada Jiwa)
"Mereka itu adalah orang-orang yang Allah
mengetahui apa yang di dalam hati mereka.karena itu berpalinglah kamu dari
mereka, dan berilah mereka pelajaran, dan katakanlah kepada mereka Qaulan Baligha
-perkataan yang berbekas pada jiwa mereka. "(QS An-Nissa: 63).
Pengertian
qaulan Baligha menjadi dua, qaulan Baligha terjadi bila da'i (komunikator)
menyesuaian pembicaraannya dengan sifat-sifat khalayak yang dihadapinya. Kedua,
qaulan Baligha terjadi bila komunikator menyentuh khalayaknya pada hati dan
otaknya sekaligus.
"Tidak
kami utus seorang rasul kecuali ia harus menjelaskan dengann bahasa
kaumnya" (QS.Ibrahim: 4)
3. Qaulan Ma'rufa (Perkataan Yang Baik)
Qaulan
Ma'rufa juga bermakna pembicaraan yang bermanfaat dan menimbulkan kebaikan
(maslahat). Sebagai muslim yang beriman, perkataan kita harus terjaga dari
perkataan yang sia-sia, apapun yang kita ucapkan harus selalu mengandung
nasihat, menyejukkan hati bagi orang yang mendengarnya. Jangan sampai kita
hanya mencari-cari kejelekan orang lain, yang hanya boleh mengkritik atau
mencari kesalahan orang lain, memfitnah dan menghasut.
"Dan
Tuhanmu telah memerintahkan supaya kamu jangan menyembah selain Dia dan
hendaklah kamu berbuat baik pada kedua orangtuamu dengan sebaik-baiknya. Jika
salah seorang di antara keduanya atau kedua duanya sampai berumur lanjut dalam
pemeliharaanmu, sekali kali janganlah kamu mengatakan kepada kedanya perkatan
'ah' dan kamu janganlah membentak mereka dan ucapkanlah kepada mereka Qaulan
Karima -ucapan yang mulia "(QS. Al-Isra: 23 ).
Dakwah
dengan qaulan karima adalah orang yang telah lanjut usia, pendekatan yang
digunakan adalah dengan perkataan yang mulia, santun penuh penghormatan dan
penghargaan tidak menggurui tidak perlu retorika yang meledak-ledak. Term
qaulan karima terdapat dalam surat al-Isra ayat 23
Dalam
konteks kewartawanan dan penyiaran, Qaulan Karima bermakna menggunakan
kata-kata yang santun, tidak kasar, tidak kesat.
5.
Qaulan layyinan (Perkataan Yang Lembut)
"Maka
berbicaralah kamu berdua kepadanya dengan Qulan Layina kata-kata yang lemah-lembut
..." (QS. Thaha: 44).
Dari
ayat tersebut maka dapat ditarik kesimpulan bahawa Qaulan Layina berarti
pembicaraan yang lemah-lembut, dengan suara yang enak didengar, dan penuh
keramahan, sehingga dapat menyentuh hati maksudnya tidak mengeraskan suara,
seperti membentak, meninggikan suara. Siapapun tidak suka bila bercakap dengan
orang-orang yang kasar. Rasullulah selalu bertuturkata dengan lemah lembut,
hingga setiap kata yang beliau ucapkan sangat menyentuh hati siapapun yang
mendengarnya.Dalam Tafsir Ibnu Katsir disebutkan, yang dimaksud layina ialah
kata kata sindiran, bukan dengan kata kata terus terang atau lugas, apalagi
kasar.
"Berdoalah
kepada Tuhanmu dengan berendah diri dan suara yang lemah lembut, sungguh Allah
tidak menyukai orang-orang yang melampaui batas," (QS. Al A'raf ayat 55)
"Dan
jika kamu berpaling dari mereka untuk memperoleh rahmat dari Tuhannya yang kamu
harapkan, maka katakanlah kepada mereka Qaulan Maysura ucapan yang mudah"
(QS. Al-Isra: 28)
Dakwah
dengan qaulan Maisura yang artinya mesej yang disampaikan itu sederhana, mudah
difahami dan dapat difahami secara spontan tanpa perlu berfikir dua kali.
2.4.4 Medium Dakwah
Dakwah
merupakan seruan kepada umat manusia terhadap sesuatu perkara dan menggalakkan
mereka bagi mendapatkan sesuatu hasil. Sebagaimana, firman Allah SWT yang
bermaksud:
Surah Yunus 10:25
Ayat
ini menjelaskan bahawa manusia perlu patuh dan taat kepada Allah supaya
mendapat tempat yang selamat di akhirat kelak, iaitu syurga. Oleh itu, dakwah
merupakan cara untuk menyeru manusia supaya berbuat baik dan supaya manusia
patuh kepada perintah Allah SWT. Sehubungan dengan itu, untuk mengajak manusia
patuh kepada segala perintah Allah SWT, mestilah memalui medium yang sesuai
mengikut peredaran zaman.
Tidak
dapat dinafikan bahawa pelbagai kaedah dan medium telah dipraktikkan dalam
menyampaikan mesej dakwah kepada manusia sejak zaman Rasulullah SAW lagi. Jika
mengikuti perkembangan dakwah dari dulu sehingga kini, dapat dilihat bahawa
para pendakwah khususnya dan umat Islam umumnya tidak menggunakan sesuatu medan
tertentu dan tidak pula mengehadkan sesuatu media tertentu sahaja yang boleh
digunakan dalam menyampaikan dakwah ke pelosok dunia.
Sejak
dahulu lagi, dakawah di Malaysia disampaikan melalui lisan dan tulisan yang
disebarkan kepda individu dan kumpulan, sama ada secara bersemuka atau menerusi
penyebaran bahan-bahan tulisan dan sebagainya. Perkembangan demi perkembangan
yang dilalui, dakwah kemudiannya disampaikan selari dengan perkembangan zaman
seperti melalui filem, video, kaset dan sebagainya. Jabatan Kemajuan Islam
Malaysia (JAKIM) dalam aktiviti dakwahnya telah menggunakan teknologi terkini,
termasuklah penggunaan internet.
Selain
itu, penggunaan media elektronik di Malaysia terutamanya radio dan televisyen
merupakan medium dakwah yang digunakan oleh kerajaan untuk menyampaikan dakwah.
Pelbagai program berunsurkan keislaman yang disiarkan seperti Pencetus Umah,
Tanyalah Ustaz dan sebagainya mendapat sambutan dan penerimaan dalam kalangan
penonton.
Berdasarkan
penerimaan umat Islam dalam menggunakan pelbagai bentuk media yang wujud
sepanjang zaman, penggunaan multimedia sebagai medium malah merupakan satu
kewajipan selagi penggunaanya selari dengan ajaran Islam yang mulia.
Kepentingannya, ialah kesedaran umat Islam dalam menerima apa jua media sebagai
medium dakwah kerana Islam dalam mengehadkan penggunaannya demi mencapai
kejayaaan dalam usaha menyampaikan dakawah kepada umat manusai seluruhnya.
Kewujudan
media social yang begitu pesat merupakan satu peluang yang baik bagi para
pendakwah untuk lebih dekat dan mesra dengan masyarakat. Antara media social
yang menjadi medium dakwah ialah Facebok, Youtube, Twitter, dan sebagainya.
Kemunculan media social ini menunjukkan satu perkembangan yang sangat maju
dalam inovasi teknologi baharu apabila mendapat sambutan yang hangat daripada
penggunaan media social.
Zulkifli
(2008) menyatakan bahawa media social kini merupakan satu fenomena kepada
masyarakat dunia dan dilaporkan terdapat lebih daripada 500juta orang pengguna
Facebok dan lebih 100juta pengguna Twitter diseluruh dunia. Di Malaysia,
direkodkan bahawa 12juta orang rakyat mempunyai akaun Facebook. Dengan jumlah
penggunayang ramai ini membolehkan media sosial dijadikan salah satu aktiviti
dakwah untuk manfaat masyarakat. Antaranya ialah Ustaz Azhar Idrus dan Ustaz
Don Daniyal yang mempunyai akaun media sosial dan pengikut yang ramai.
Menurut
Solihin (2008) penggunaan Internet dalam menyampaikan dakwah perlu diberi
keutamaan berbanding dnegan penggunaan media Tradisional. Hal ini kerana mesej
merentas sempadan yang seterusnya mampu menyasar kepada pengguna bukan Islam
malah segenap lapisan bangsa. Melalui penggunaan media, pelbagai kerperluan
semasa umat Islam dapat dicurahkan oleh umat Islam dan yang sentiasa menjadi
pilihan altenatif umat Islam sekarang. Penggunaan media dalam Islam seharusnya
lebih menekankan konsep tauhid dan menjadikan Islam sebagai acuan hidup mereka.
Penutup
Kewujudan
penyiaran Islam di Malaysia telah membawa satu sinar baharu kepada masyarakat di negara ini. Jika dilihat pada masa kini,
dakwah perlu disampaikan kepada masyarakat melalui medium yang menarik dan cepat. Bermula
daripada kemunculan Astro Oasis dan TV Alhijrah dengan program-program yang
disiarkan berunsurkan agama dan program realiti TV yang berunsurkan Islamik
telah menjadikan stesen televisyen ini mendapat rating tertinggi. Medium
penyiaran mempunyai kelebihan untuk
menyampaikan mesej kepada khalayak dengan cepat dan dalam jumlah yang besar.
Dalam menyebarkan mesej dakwah, ternyata
bahawa penyiaran di negara ini telah melalui liku-liku pengalaman tersendiri
dan memainkan peranan penting sebagai sumber yang membekalkan khalayak dengan
mesej Islam. Sentimen kesedaran khalayak kepada penghayatan islam telah
diperkukuh dengan fungsi yang dimainkan oleh medium penyiaran dan ia dijadikan
sebagai wadah untuk mempelajari ilmu-ilmu ilam serta tafsiran-tafsiran betul
yang berkaitan dengannya. Memandangkan cabaran kewujudan pelbagai rangkaian dan
persaingan pelbagai program, rancangan-rancangan agama di radio dan TV perlu
sentiasa dipantau dan diperbaiki, sama ada dari aspek persembahan, format,
panel dan juga imej keseluruhan, agar rancangan tersebut lebih menarik. Selain
itu, penglibatan mereka dalam pengajian islam perlu dipertingkatkan dalam
bidang penyiaran seperti penulis skrip, artis, penerbit serta pentadbir. Hal
ini menjadikan media penyiaran di negara kita sentiasa berada dalam amar makruf
dan nahi mungkar.







No comments:
Post a Comment